Airpang

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Back in business

Av Johnny Ottosson - 17 augusti 2010 23:01


 

Tillbaka ifrån vildmarken !

 

  

En liten by ute i Norrland hade inte mindre än 3 vapenaffärer...


Idag har jag kommit tillbaka ifrån Norrland där jag har tillbringat några dagar bilkörandes ute på landsorten. Förutom ett besök hos en kennel för den udda och trevliga rasen Terrier Brasileiro, där vi hälsade på en annan uppfödare, så har jag kört runt på en massa småorter i glesbygden för att kika in hos diverse jakt och vapenhandlare samt givetvis massor av järnhandlare. En mera komplett reserapport om mina öden och äventyr i väglöst land samt mera bilder på detta kan man som vanligt hitta på min Facebook.


  

Bild: skamlöst stulen från VildmarkCity, Karlskrona


Hos en handlare så hittade jag en Cometa Fusion och den blev jag naturligtvis    mycket nyfiken på. Handlaren var också välvillig och hade tillgång till en kronograf så det blev lite skjuta av dessutom. För er som inte känner till saken så är Fusion en utveckling av gamla Fenix-serien vilken i sin tur var rätt inspirerad av Feinwerkbaus legendariska Sport så sämre förebilder kan man ju ha...


  


Cometa förklarar sin Airstripper

Kollar man på säkringen, regleringen av pipblocket osv så är just intrycket från FWB Sport slående. Nytt från Fenix-tiden är en blank gängad pipvikt samt ett justerbart kindstöd på kolven - inte illa. Vad kan man mera säga då? En varbygel och ett avtryckarblad av plast glädjer ingen så här kommer den nya Cometan definitivt till korta. Det lustiga mönstret som ersätter nätskärningen såg lite udda ut först men vann mer och mer i längden. Riktigt skarpt är det också till skillnad ifrån de mera dekorativa laserskärningarna som exempelvis BSA använder. Med andra ord så fungerar det effektivt och ger ett säkert grepp. Bra med mönster både på förstocken och pistolgreppet.


Annars så kändes bössan både lång och tung, ovan vid fjädervapen som jag är, men förbluffande solid. Passning, finish och övergripande kvalitetsintryck var betydligt bättre än Gamo, Hatsan och Diana. Gott och väl i nivå med BSA. Två saker förbluffade mig - positivt dessutom - den hade ett riktigt anständigt avtryck och själva avfyrningscykeln var förvånansvärt distinkt utan skrammel eller twaang. Man fick nästan kolla en gång till för att försäkra sig att bössan verkligen var ifrån Spanien...  Här har Gamo och inte minst Hatsan mycket att lära.

Cometa förklarar den inbyggda dämparen..


Justeringen av kindstödet var primitivt, skruvhuvudena såg ut och hade en passform motsvarande en IKEA-bokhylla snarare än de man finner hos vanliga tävlingsvapen eller exempelvis krutvapen. Lite mera engagemang ifrån monteringspersonalen hade varit välkommet. En annan fråga är varför man inte eloxerade även pipvikten, visserligen så sticker den ut nu som blank men hur prydligt är det egentligen?

Kronografen visade (testade dock bara 4 skott) lite drygt 220 mps med 16 gn JSB Exact, vilket motsvarar 28 joule. Riktigt bra effekt med tanke på skjutbarheten. Instinktivt så gissade jag på mindre effekt eftersom vapnet var så förhållandevis behagligt att skjuta med. Precisionen kunde jag tyvärr inte testa men avtrycket kändes, som sagt, överraskande gott.

Bra köp då? Tja, varför inte? Med en prislapp på 3200 kr, vilket är 200 kr upp jämfört med föregångaren Fenix 400, så känns det mycket prisvärd. Bara det nya trycket känns värt dessa pengar. Det justerbara kindstödet och pipvikten får man se som en bonus. Priset kändes rimligt och med en justerbar bakkappa så kan säkert modellen hävda sig bra inom FT/HFT som 22 fullpower.

Jämfört med HW98, som kostar 1600 kr mera så kan den faktiskt vara riktigt försvarbar. Den klart mest postiva överraskningen jag har känt ifrån en spansk budgetbössa på åratal. Mycket glädjande minsann.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards