Airpang

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

Personbästa...

Av Johnny Ottosson - 6 augusti 2010 18:24


Jakten på 10 mm


  

Genomsnitt 11.44 mm - personbästa !

 

Sandstigs utmaning, jakten mot 10 mm, går vidare. Efter att ha stagnerat S200T någonstans runt 17-18 mm så beslöt jag mig för att satsa lite med BSA Lonestar. Resultatet blev som ovan, 11.44 mm, vilket är personbästa över 50 meter räknat på 45 skott i rak följd. Här körde jag tre träffbilder mellan varje fyllning och det visade sig göra susen för resultatet. Nu återstår bara 1.44 mm i genomsnitt för att den första kalibern ska kunna klara målet.


Dags att börja ösa lite bly igen, Sandstig, du har väl inte legat av dej efter Laxå?

Kaliber 25 gör som sagt susen, precis rätt kaliber att ha för ett lite starkare PCP. Här finns en hel del ytterligare precision att hämta ur ett vapen för de som tycker att deras PCP med kaliber 22 inte längre erbjuder praktisk precision på den nivå som man önskar. Den riktigt grova kalibern är dessutom mycket pålitlig och lättskjuten, i synnerhet under krävande vindförhållanden och liknande.

  

Genomsnitt: 20.44 mm - BSA Ultra 22

 

Jag passade även på att köra Ultran samtidigt då jag fick matcha dem mot samma yttre betingelser i frågan om vind och nederbörd (det regnade ute). Resultatet blev då något sämre än igår vilket också kändes rimligt med tanke på att det var mindre gynnsamma yttre förhållanden idag jämfört med gårdagen.


Med detta facit i hand så borde Lonestare ovan kunna pressats ytterligare lite...

 
 
Ingen bild

Skogshuggarn

9 augusti 2010 02:20

Tror nog att Sandstig kommer att återhämta sig efter Laxså . Efter att ha lämnat tävlingsområdet i all hast med ett Ph värde på 1,7 i blodomloppet borde han vid det här laget blivit någorlunda basisk .

 
Ingen bild

Sandstig

9 augusti 2010 10:16

Jag vet inte riktigt vad jag skulle återhämta mig ifrån men för dom som undrar så känner jag mig vid gott mod, har inte haft så mycket tid till luftskytte just nu bara då jag har mkt att göra både på jobb och hemma och pistolskyttet tar en del tid och kraft som det ser ut nu...Väntar på att kaliber .25 skall göra intåg i ST-världen, då kör jag igång igen!

 
Ingen bild

Johnny

9 augusti 2010 10:24

Vad är det att vänta på? Vapen saknar du ju inte, du har ju en utmärkt HW30S till exempel? Vi kan köra träffgrupper på 30 meter med under 10J istället för på 50 meter om det underlättar?

Pistolskyttet kan du lämna till gamla gubbar..

;-)

 
Ingen bild

Sandstig

9 augusti 2010 12:01

Fjäderbössor lockar inte så mycket längre, 50M eller längre får det allt vara, jag väntar stillsamt på .25 istället :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards