Airpang

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

Funderingar..

Av Johnny Ottosson - 4 augusti 2010 13:34


 

Underliga Ultra...


Min gamla BSA Ultra, köpt under juni 2006 för 4200 kr ink frakt, blev ordentligt använd under sina första 2-3 år men nu har den stått stilla ganska länge. Egentligen har den bara blivit avdammad och skjuten under tävlingarna eftersom det är det enda luftvapen under 45J som jag för stunden har på licens.


Underligt nog så har den aldrig placerat sig speciellt bra när vi har tävlat. Ifrån FTSveriges utmärkta hemsida så kan jag läsa ut mina gamla tävlingsresultat, allt annat än smickrande sådana ska tilläggas. På den senaste tävlingen så sköt jag 26p jämfört med 32p för min CZ200T. Årets första tävling i Laxå en dryg månad innan gav 22p där CZ200T gav 29p. Trots att jag skjuter exakt samma bana så skjuter jag alltså betydligt sämre med Ultra än CZ200T trots att Ultra skjuter en tyngre diabol med avsevärt bättre BC i en högre hastighet!


Frågan är bara varför..?


Vid, låt oss kalla det, "improviserat skytte" under vandring i skog och mark samt runtomkring huset så har den alltid varit formidabelt träffsäker och dessutom med bred marginal haft effekt nog för att lösa sina uppgifter. Varför funkar den då inte som tävlingsbössa, när dessa tävlingar är byggda efter ett snarlikt scenario..??




Man får nog börja analysera saken ifrån den ena ändan till den andra. Idag börjar jag med kronografen. Ammunitionen blir HN Baracuda om 21.10 grains (angivet).

Från 235 Bar: 620 - 16 - 22 - 21 - 23 - 25 - 25 - 30 - 27 - 25

Från 180 Bar: 625 - 25 - 24 - 21 - 24 - 24 - 25 - 18 - 23 - 17

Från 130 Bar: 621 - 14 - 12 - 07 - 02

Återstående tryck efter 25 skott: 105 Bar

Som synes så märker man direkt att 78 cc tub är väldigt lite, i synnerhet när man ger en hel del högre effekt än 10J. Man får räkna med ca 5 bar/skott.

Jämnheten är dock inte att klaga på, den är förbluffande jämn helt enkelt. Jag har här 20 skott inom 14 fps! och en jämn kärna av 15 skott inom 9 fps!

Detta är betydligt bättre jämnhet än CZ200T som jag körde i kronografen igår!

Effekten landade på 18.19 ft/lbs eller 24.66 joule ifrån 623 fps och 190 mps genomsnitt. Hur man än vänder på saken så har jag alltså tillräckligt med jämnhet för alla de avstånd som är aktuella när vi tävlar. Antalet skott (20 st) räcker också till även om det är en smula knappt.

Återstår nu är att testa precisionen i rent bänkskytte för att se om jag kan hitta någon förklaring till de dåliga resultaten där. Själva drivkällan som sådan har jag ju konstaterat att den levererar precis vad den ska göra.

 
 
Ingen bild

Jazz

4 augusti 2010 16:14

Ett frislag. Min Verminator sätter 32 kulor inom 8mm på 30 m, fast då har jag en LW pipa. Skaffa en sådan pipa.

 
Ingen bild

Sandstig

4 augusti 2010 16:19

Låter som ett klart fall av SBS... :)

 
Ingen bild

Johnny

4 augusti 2010 16:26

Jazz: Jag har iofs en ST-pipa som 22 liggande men jag tror inte att problemet ligger hos egenprecisionen. Jag avser dock att undersöka detta igenom lite bänkskytte ikväll om vädret tillåter.

Sandstig: Nu passar du på va..?

 
Ingen bild

Johnny

4 augusti 2010 16:55

Det är extremt sällan jag får något att tracka dig för så jag får passa på! ;)

 
Ingen bild

Johnny

4 augusti 2010 19:51

Nu ska du vara snäll annars ger jag Ola en vägbeskrivning hem till dej..

 
Ingen bild

MR

4 augusti 2010 20:41

Du kanske inte har kikaren inskjuten på ett lämpligt avstånd?

Kikaren är inte den bästa, PA-fel med andra ord.

Kass avståndsbedömning.

Dålig skytt.

Detta var bara några förslag, det är bara att pricka av listan med misstänkta och se vad som är orsaken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards