Airpang

Direktlänk till inlägg 18 juli 2010

Lite pyssel...

Av Johnny Ottosson - 18 juli 2010 16:03

 

Woodwork II


  

Färdig..!!


Efter att ha ägnat fyra effektiva timmar åt projektet och ungefär ett dygns torktid för betsen så är kolven nu färdig till slut. Här kommer lite bilder på slutresultatet som det ser ut idag efter en gångs betsning.


  

Kolven i det format som den hade under arbetet.

 

  

En closeup.

 

  

Ifrån en annan vinkel..

 

  

Riktig närbild på ett mindre lyckat parti..

 

  

Min Dremel 300 samt ett antal slipstift.

 

För att kunna genomföra arbetet så använde jag en roterande slip, i detta fall en original Dremel av modellen 300. Jag hade också en flexibel expansionsaxel som gjorde arbetet mera lättmanövrerat. Det enda slipstift som jag använde ifrån satsen ovan var kantstiftet (tredje ifrån höger), det som ser ut som en flatnosdiabol längst upp.


  

Herdins Lackbets i Grafitsvart kulör.

 

Själva arbetet var inte så svårt men tidskrävande om man vill få det bra. Svårast var att göra konturlinjerna mellan de område man vill bearbeta och det som man vill behålla intakt. Jag använde original slipstift nummer 107 ifrån Dremels eget sortiment för det här arbetet. Det slipstiftet kostade 29 kr och förbrukades under arbetets gång då det blev märkbart mycket slöare på slutet.


Betsen som jag använde var Herdins Lackbets i Grafitsvart kulör. Den torkar snabbt på ytan men det krävs sannolikt ytterligare något/-ra dygn innan den torkar även i själva fördjupningarna. Där glänser betsen fortfarande och ger ett glittrande intryck som kommer att försvinna succesivt i takt med att betsen torkar helt torr. Burken med bets betingade 83 kr.

  

Snart ska det bli skjuta av igen..

 
 
Ingen bild

Tomaz

18 juli 2010 19:59

Blev helt OK..!
Kanske betsa resten av stocken grafitsvart..? ;-)
http://img.photobucket.com/albums/v206/2-MAZ/bilder/300SJunior.jpg

 
Ingen bild

Johnny

18 juli 2010 22:11

Knappast...

 
Ingen bild

Tomaz

18 juli 2010 22:38

Jag gick lös på min med båtlack efter betsningen, vilket kanske var lite over kill, men sjösäker blev den...;-)

 
Ingen bild

Johan

19 juli 2010 22:27

Johnny,
Vad är det för kikasikte på?

 
Ingen bild

Johnny

19 juli 2010 22:30

Johan: Ett Leupold EFR 3-9/33 VX-II.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards