Airpang

Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

Acceptabelt men inte bra..

Av Johnny Ottosson - 24 juni 2010 23:35


En trevlig kväll...


  

Genomsnitt 23.33 mm

 

En vacker kväll blev som skapad för CZ200T och lite skytte över 50 meter. Först sköt jag ovanstående tavla och sedan sköt jag lite med BSA Ultra, eftersom det kom en smula vind. Då jag inte kunde skjuta mera med BSA eftersom det var svårt att urskilja målet strax efter klockan 22.30 så råkade jag för skoj bara kolla igenom siktet till S200T och höll på att sätta mig av förvåning - i det kikarsiktet så var det fortfarande dagsljus!


Jag försökte fota av skillnaderna mellan de båda kikarsiktena men kameran kunde tyvärr inte göra upplevelsen rättvisa, den var verkligen dramatisk..


En enorm skillnad på upplevelse och mängd kvarvarande ljus, trots identiska yttre omständigheter, det var rätt skoj bara att sitta och växelvis kolla igenom de båda siktena enbart för att se skillnaden.


  

Genomsnitt 22.77 mm


Efter att ha kollat fram och tillbaka i mina två kikarsikte så tog jag och sköt en tavla till med 200. Trots tilltagande mörker så blev träffbilden faktiskt något bättre, tack vare mindre vind. Det är häpnadsväckande hur vindkänsliga dessa vapen är på långa avstånd.

För den som funderar lite över kikarsikte så kan jag bara säga - köp ett BRA. Visst, det kostar, men man har igen det så otroligt mycket i längden. De två sikten som jag jämförde var ett Tasco Varmint 2.5-10/42Ao för 930 kr (import, England) samt ett Leupold EFR 3-9/33 VX-II för 5400 kr (svensksålt). Det må låta otroligt men skillnaden i prestanda, under skymning/gryning) ÄR faktiskt större än skillnaden i pris, hur konstigt det än låter.

Skjuter man sedan i dagsljus så är skillnaden betydligt mindre och där duger Tascot gått för de ändamål som jag använder vapnet till.

Nu är över 5000 kr naturligtvis en fruktansvärt massa pengar men med lite tur och känsla så kan man ändå äga ett toppsikte förbluffande billigt. Jag köpte mitt första Leupold, en föregångare till det nuvarande som hette EFR VX-I, för 3000 kr. Det var då ett reapris ifrån Vildmarkcity och året var 2003. På Elmiamässan 2007 så kollade jag emellertid i en ny VX-II och insåg att det var tid att byta, nya VX-II var helt enkelt betydligt bättre än gamla VX-I.

Året därpå så sålde dock Sanfrid sitt nya VX-II för ett kanonpris då han inte hade så mycket tid över till luftvapenskytte. Det siktet hade köpts ett par veckor tidigare för 4990 kr fabriksnytt i Sverige och var aldrig ens provmonterat. Vid en snabb affär så blev det mitt för 3500 kr. Veckan därpå sålde jag min gamla VX-I och fick då 2500 kr för det - en förlust på 500 kr för 5 års ägande.

Nu har jag haft min VX-II under 2 år och jag skulle säkert få 3500 kr för det om jag hade lagt ut det till försäljning. Kör jag det under ytterligare 5 år så kanske jag ändå kan få 2500-3000 kr om jag fortsätter att hålla det i nyskick.

Billigare än så kan man aldrig hålla premiumsikten.

Nu hade jag förvisso tur och inväntade rätt tillfälle att köpa, till rätt pris, men om jag istället hade lagt 3500 kr på ett Hawke/Tasco/Nikko och köpt ett av deras toppmodeller så hade jag sannolikt inte fått många kronor kvar efter ett antal år. Lustigt nog så blir alltså dessa dyra Leupold billigare att äga i långa loppet och om man kollar på ett sikte för 5000 kr så får man komma ihåg att det inte kostar 5000 kr men exakt vad det kostar vet man inte innan man har sålt det. Då hjälper Leupolds höga andrahandvärde till att balansera upp kalkylen till fördel för dessa i inköp väldigt dyra sikten.

Så, snåla inte - att byta 2-3 sikten för att man inte är nöjd och sedan succesivt byta upp sig blir alltid bra mycket dyrare än att köpa ett fint premiumsikte direkt.

Ägar- och användarglädjen är då dessutom helt oräknad.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards