Airpang

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Long range again..

Av Johnny Ottosson - 20 april 2010 10:00


 

Beyond Ultra


Idag var det dags att pröva Ultran på riktigt långa avstånd. Först värmde jag upp på 50 meter för att sedan gå vidare på 80 meter. Ultran är ju den av mina tre luftvapen som jag misstänker har den sämsta tekniska egenprecisionen men om detta verkligen är fallet eller inte vet man ju inte förrens man har testat.


  

En lite udda måltavla ifrån Targetz.com

 

Som vanligt så sköt jag med fullt stöd och använde HN Baracudas som i genomsnitt väger 21.14 grains med kaliber 22. Vinden var mycket måttlig och växlande varför jag försökte skjuta mellan vindpustarna så gott jag kunde.


Grupperna mäter:


Grupp 1: 42 mm

Grupp 2: 27 mm

Grupp 3: 43 mm

Grupp 4: 19 mm


Genomsnittet blev: 32.75 mm


Resultatet blev alltså icke godkänt, på 50 meter så ska ett modernt PCP skjuta bättre än 25 mm på 20 skott och det gick alltså inte här. Endast en enda grupp var acceptabelt liten. Både min CZ200T och BSA Lonestar skjuter bättre än 25 mm, Lonestar skjuter med lätthet under 10 mm och klarar även måttlig vind mycket bra. CZ skjuter 15-25 mm och brukar landa runt 20 mm men klarar inte vinden lika bra av naturliga skäl.

Dags för 80 meter nu, eller hur..?

Som vanligt så gäller halva "lika-regeln", alltså här ska träffbilden ligga under 40 mm, min CZ200T har inte tidigare visat att den klarar detta, ens under stilla väder men Lonestar gör det med besked och bästa utfallet där är enormt fina 12 mm. Eftersom jag har x10 som max förstoring på kikarsiktet så går jag här på med en röd extraprislapp på måltavlan för att få ett tydligar riktmedel. Den röda prislappen har en diameter på 29 mm.

  

Träffbilden mäter 37 mm - godkänt

 

Till min stora förvåning så sköt Ultran bättre på 80 meter än på 50 meter? Är det en slump eller finns det någon vettig förklaring till fenomenet? En sak är i alla fall säker, här krävs mera skytte på både 50 och 80 meter för att utröna sanningen.

 
 
Ingen bild

Jazz

21 april 2010 07:58

Hej. Jag har snöat in lite på det här om pipor. Du presenterar dina träffbilder och då blir jag intresserad av om du vet vilken räffel stigning du har på dina olika bössor du presenterar. Vet du vad Fx har på sin nya pipa? För det är ju egentligen en form av räfflor.
Förklaringen för en stor spridning är ju antingen skytten eller pipan.
Bra blogg men det skulle vara lite lättare och hitta en specifik artikel.
Mvh Jan Åke Jonasson

 
Ingen bild

Silwer

21 april 2010 23:10

HA! jag visste det att den skulle klå 200an på 80m.

Konstigt dock att den gick sämre på 50m, där borde den åtminstonde varit rätt nära de andra.

 
Ingen bild

Johnny

22 april 2010 22:35

JAZZ: Jag ska återkomma om detta framöver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards