Direktlänk till inlägg 3 mars 2010
BSAs usla varbyglar
De är inte bara fula utan dessutom så verkar de ha en påtagligt varierande passform, troligtvis på grund av den gamla fina brittiska industritraditionen med generösa toleranser...
Bakgrunden är att jag igenom Sandstigs lite planlösa luftvapenbytande plötsligt blev ägare till ett avtryckarkit ifrån Rowan Engineering och eftersom jag redan har ett sådant på min Lonestar så tänkte jag montera det nya på min gamla Ultra.
Detta var dock lättare sagt än gjort...
Visserligen så står det i anvisningarna att man kan behöva ta ur lite trä ur stocken för att skapa frigång till det nya systemet, vilket jag också var tvungen att göra med Lonestar. Här var det dock inte små mängder som skulle avverkas men när detta väl var gjort så passade systemet ändå inte i själva varbygeln..?!?
Monterat och klart efter många om och men..
När jag sedan jämförde med den gamla varbygeln ifrån Lonestar, jag kör ju en bra mycket snyggare och mera välpassande varbygel ifrån eftermarknaden på den, så visade det sig att den var betydligt rymligare än Ultrans original.
Den förhatliga varbygeln..
Trots detta så var jag tvungen att även fila ur lite metall ur den större av varbyglarna för att få systemet att passa helt till 100 procent. Tydligen så har jag toleranserna emot mig både på stock och bygel.
Nu fungerar det bra, som det ska, men jag ska ändå hålla ögonen öppna efter en fin varbygel ifrån eftermarknaden.