Airpang

Direktlänk till inlägg 12 februari 2010

Våren kommer...

Av Johnny Ottosson - 12 februari 2010 10:30


Stillhet.


Har ni märkt hur mycket ljusare det har börjat bli nu på eftermiddagarna? Som det ser ut nu så går solen ner först efter klockan 17 och nu rycker de ljusare kvällarna framåt med stormsteg. Om bara en månad (11/3) så går solen ner efter klockan 18 och då kan man börja skjuta även på vardagskvällarna, efter jobbet.


Ser vi två månader framåt (11/4) så har vi solnedgången först kvart över åtta !!


Nu ligger emellertid snön vit och tjock utanför huset, en riktigt grov vargavinter vars likhet vi här på västkusten får gå mer än tjugo år tillbaka i tiden (1987) för att uppleva. Idag var det emellertid helt stilla ute och räknar man tillfällen med helt, perfekt och totalt vindstilla förhållanden så är dessa faktiskt inte helt lätt räknade, oavsett säsong eller årstid. Detta är nackdelen med att bo granne med världshavet bara ett par hundra meter bort.


Ett sådant gott tillfälle för skytte kan man hursomhelst inte förspilla så raskt riggade jag upp mina två mål för CZ, som vanligt 30 respektive 50 meter och med JSB RS.

  

Lugnt väder är recept för framgång..


Utfallet:

Grupp 1 - 15 mm

Grupp 2 - 19 mm

Grupp 3 - 13 mm

Grupp 4 - 10 mm

Grupp 5 - 8 mm


Genomsnitt av ovanstående: 13.00 mm


Den tavlan kändes inte alls dum, en av de klart bättre då tidigare grupper har mätt 14.40, 14.60, 12.40, 16.60 respektive 13.00 mm.


Nu var det dags för 50 meter, ett avstånd där vindförhållanden är klart mer betydelsefulla än på 30 meter när det rör sig om vapen som nätt och jämnt ger 8 joule ur pipan.


En riktigt bra samling..

 

Även här blev jag mycket nöjd. Visserligen så toppade jag inte lästa gruppstorlek med träffbild nummer 9 men alla grupperna var väl samlade och detta är svårt att lyckas med när man har så här måttligt med effekt. Bästa gruppen blev 17 mm och den sämsta dubbelt så stor - 34 mm. Genomsnittet för hela tavlan blev 25.78 mm så målet om under 25 mm hägrar fortfarande - liksom bästa grupp på avståndet som är 13 mm.

 
 
Ingen bild

Erik

12 februari 2010 12:15

Grymt bra, speciellt förtsa tavlan var ju super!
Träffbildsinlägg är alltid kul :o)

 
Ingen bild

Tomten

12 februari 2010 17:32

Imponerande, jämnheten gör att jag tror att du framöver kommer att nå dina mål och lite till.

Hur mycket förstoring använder du på 30 resp. 50m?
Märker du nån skillnad i resultat vid lägre resp. högre förstoring?

Sen tycker jag det är lite udda att bara använda 8J i en 10J bössa, men visst man får fler bra skott på en fyllning.

Jag ska nu njuta av min nyss hämtade beg. HW30 i kal 5,0.

 
Ingen bild

Johnny

12 februari 2010 20:54


Jag kör normalt med x6 på 30 meter och x9 på 50 meter.

Ingen skillnad mellan förstoringsgraderna, inte ens om jag ställer o under en pågående serie.

Grattis till en trevlig bössa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards