Airpang

Direktlänk till inlägg 9 februari 2010

Saved by the Bell.....?

Av Johnny Ottosson - 9 februari 2010 10:00


 

British...

 

  

BSA Improved model D - tillverkad 1909.

 

Då jag vet att många med mig gillar och uppskattar äldre brittiska luftvapen så ska vi idag titta lite på BSAs tidiga vapen. Luftgevär hos BSA började med förvärvet av Lincon Jefferies patent på Air Rifle ifrån oktober 1905 och originalmodellen följde man sedan upp med Improved model B som ramlade ut på marknaden ett par år senare. Modell B är idag ganska ovanlig men dess efterträdare - model D - blev däremot genomslagsmodellen för BSAs luftgevär.


Anledningen till att BSA fick en sådan flygande start med sitt vapen var att sporten Bell Shooting precis hade börjat få genomslag och den verksamheten växte till enorma proportioner på bara ett fåtal år och med detta även efterfrågan på bra redskap - alltså bra gevär.


Här är en länk till en spännande artikel om den här skjutformen: http://www.localhistory.scit.wlv.ac.uk/articles/belltarget/bt01.htm


Eftersom man inte hade något krig för stunden och den övriga vapenproduktionen därför vispade på tomgång så var den stora efterfrågan på luftvapen naturligtvis välkommen för BSA som snabbt såg till att mata marknaden med mängder av olika modeller. Det fanns olika stockar, olika piplängder och mängder av versioner på riktmedel, avtryckare etc. Man började redan direkt att erbjuda tre olika kalibrar, 177, 22 och 25 - vilka benämnes No 1 Bore, No 2 Bore och No 3 Bore.


  

Notera texten ovanför hålet - "Load" samt "(No) 2 (Bore)".

 

Hurdana var då dessa forntida vapen med över 100 år på nacken? Jag har själv provskjutit ett dylikt BSA ifrån 1914 och jag vill minnas att det faktiskt också var en model D. En lång och smal bössa som trots sin udda utformade kolv faktiskt var riktigt ergonomiskt vettig att skjuta med, givet att man enbart använde de originalmonterade lågt placerade riktmedlen.


  

Vackert hantverk.

 

Till skillnad ifrån senkommande Webleys, som exempelvis den Mk II som jag skrev om i ett tidigare inlägg, så hade dessa BSA rätt så duktigt med kraft. Cylindern var grov och rätt lång vilket tillsammans med en kortare och rakare transferport, jämfört med Webley, gav förutsättningar för ett helt annat flås...






Som ni dessutom kan se av bilderna så är hantverket på dessa massproducerade standardvapen helt enastående med dagens mått mätt, kolla bara blåneringen och kvalitén på valnötstocken.

Improved D var en tidig framgångssaga för BSA och löpte i produktion till 1919 då den efter första världskriget ersattes av modell Standard. Bulken av exemplar tillverkades och såldes dock under perioden 1908-1914. Innan den perioden så var inte produktionen helt optimerad och efter dessa år började första världskriget varpå BSA fick prioritera ner luftvapen till förmån för andra tyngre vapen.

 
 
Ingen bild

Sandstig

9 februari 2010 10:17

Jag blir lika imponerad varje gång jag ser kvaliten på dessa äldre bössor!!

 
Ingen bild

Tomten

9 februari 2010 18:46

Och så vackra de är!!

 
Ingen bild

Silwer

10 februari 2010 16:36

Ja de hade känsla för sånt där på nåt sätt, har länge tyckt att just designmässigt så har UK alltid haft ett övertag över Tyskbössorna, ok nu har det väl börjat röra på sig lite.

Men förr så var ju de tyska vapnen så fyrkantiga om än effektiva.

Det finns ju alltid undantag, men över lag så har ju UK luftbössor sett bättre ut.
Och ändå är jag inte värst förtjust i så mycket annat de tillverkat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards