Airpang

Direktlänk till inlägg 23 januari 2010

The Mark One

Av Johnny Ottosson - 23 januari 2010 10:00


 

BSA Meteor Mk I

 

Alla som är det minsta intresserade av luftvapenskytte har sannolikt träffat på ett BSA Meteor. Detta är ett av landets absolut mest sålda luftvapen och en enorm internationell storsäljare. Konservativa siffror talar om över 4 miljoner exemplar tillverkade sedan 1959 då den första modellen presenterades, just den modell som vi ska titta lite närmare på i dagens blogg.


  

BSA Meteor Mk I




Under drygt 50 år så har Meteor funnits som 7 olika generationer (Mks) men den väldigt udda Mk I fanns bara under åren 1959 till 1962 samt har en hel del särdrag som gör den unik. Prefix för den här serien var T (kaliber 22) och N (kaliber 177).


 Det mest ögonfallande och det som gör att man direkt kan identifiera just en Mk I utgörs av de 3 räfflorna på varje sida om förstocken. Detta finns bara på Mk I. Vidare så har Mk I också en blånerad finish och saknar därmed den oerhört praktiska och mycket karaktäristiska emajlfinishen som sedemera blev ett signum för BSAs vapen under en lång följd av år. Den sista helt unika detaljen är siktet som utgörs av ett klaffsikte med skjutbar slid.





Gemensamt med Mk II men därför inte unikt för Mk I var den gamla loggan på cylindern, de fyra korta pressningarna för kikarsiktesfästet samt en enkel avtryckare i pressad plåt. Detta finns inte på de senkommande versionerna.

BSAs äldre logotype för Meteor.


På många sätt, inte minst ekonomiska, så utgjorde Meteor en vattendelare för BSA men den innebar också ett revolutionerande koncept för luftvapentekniken som helhet. En Meteor var mycket billig att producera, en kännare på modellen påstod en gång att 3/4 av vapnets kostnad var pipan och resten av vapnet är faktiskt skäligen enkelt konstruerat.

I ordets fundamentala betydelse så är Mk I nämligen en riktig plåtbössa, hela vapnet, förutom pipan, är faktiskt tillverkat av stålplåt! Cylindern kommer inte ifrån ett rör utan är faktiskt en plåt som har svepts till en rörform och därefter punktsvetsats på undersidan. Udda nog så gäller samma sak även för pistongen som också den består av en rundsvept plåtrektangel med punktsvetsar.

Alla mindre detaljer som varbygel, avtryckare (med dito mekanism), bakstycke och siktet var även detta tillverkat av stansad stålplåt. Snabbt, billigt, enkelt och rationellt. Ett Meteor är lite av luftvapenvärldens Land Rover och faktiskt ett stålande bevis på att även britterna kan tillverka bra produkter på ett rationellt massproducerat sätt utan att kvalitén blir lidande.

Fler exempel på rationellt tänkande är att pistongen hakar upp avtrycket på utsidan av själva pistongen, en ovanlig men smart lösning på den tiden. Igenom detta så behövde man inte ha en central stång ifrån mitten av pistongen och bakåt för att haka upp. Billigare att tillverka och precis lika ändamålsenligt. För att pistongen ska täta så använde man en läderpackning, vilken svällde och anpassade sig till skillnaden mellan cylindervägg och pistongstorlek för att ge nödvändig tätning.

Själva plåtpistongen hade dock tillräckligt bra toleranser för att ge förutsättningar för detta så därför använde man sig av ett löstagbart pistonghuvud som låstes på pistongen med en finurlig nyckelhålslösning varpå pistonghuvudet inte kunde demonteras ifrån pistongen med mindre än att pistongen var avlägsnad ifrån cylindern. Den kunde med andra ord alltså aldrig lossa när vapnet var i bruk.

Pistonghuvudet var tillverkad med tillräcklig precision för att ge rätt tätning och därmed så kunde pistongen ha vilken slapp passform som helst. Enkelt och billigt.

En annan lösning för att man skulle kunna montera ett kikarsikte blev pressningarna på ovansidan av cylindern. Istället för att fräsa in kilspår maskinellt vilket kräver precision och toleranser så knep en maskin in fyra klackar ovantill på cylindern i ett enda arbetsmoment.

Eftersom avtrycket hakade upp lågt, mot pistongens nedre yttersida, så kunde avtrycket ändå få en rimligt bra känsla eftersom upphaket var så kort. Detta till skillnad ifrån de längre upphak som krävs för att upphaket ska nå en centrumplacerad stång i mitten av pistongen. Med en bra avtryckargeometri så kunde man med andra ord använda enkla komponenter med generösa toleranser och ändå få ett (för den tiden) vettigt bra avtryck.

Slutligen så var det den enda delen av metalldelarna där man faktiskt spenderade lite pengar - pipan. En 18 tum lång BSA pipa tillverkad in house av BSAs egna erkänt duktiga pipmakare. Pipan låste mot cylindern med en grov fjäderbelastad och kilformad bult, vilket gjorde låsningen självjusterande mot slitage. I övrigt så användes inga skruvar för pipinfästningen utan alla delar sprintades ihop.

Stocken hos Mk I - unik för den här generationen av Meteor.


Till sist så sänktes hela konstruktionen ner i en rejält dimensionerad trästock av "skandinavisk bok", som det påstods i reklamen. Stocken hade de som tidigare nämnts 3 räfflor på varje sida om förstocken samt ett antal skurna träräfflor istället för bakkappa baktill på kolven. En lös bakkappa som hade limmats eller skruvats fast ansågs onödigt påkostad för modellen.

På detta sätt hade man skapat ett vapen som kunde tillverkas oerhört billigt, mestadels av pressad plåt i automatiska stansmaskiner, på ett rationellt sätt utan alltför mycket arbetstid. Samtidigt igenom bra anslagsenergi (runt 10 joule) och toppmodern utrustning (kilbas för kikarsikte!) samt goda egenskaper som ypperlig precision (för sin tid) igenom BSAs fina pipa och bra riktmedel så kunde man ta bra betalt för sin produkt ut till kund.

Priset för de sista Mk I när de nysåldes i Sverige 1962 var 129 kr alternativt 175 kr med BSAs eget 4x15 kikarsikte. Detta då att jämföra med en Airsporter som kostade mer än det dubbla eller en Diana 27 som var marginellt dyrare men sannolikt  bra mycket dyrare att framställa.

Översatt till dagens prisnivåer (räknat mot arbetstid) så motsvarar 129 kr under 1962 en summa av 3100 kr för år 2009.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards