Airpang

Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

En trivsam dag...

Av Johnny Ottosson - 14 januari 2010 10:00


Måndagen


I måndags så fick jag tillfälle att provskjuta min Lonestar med det nya avtryckarsystemet och det var spännande att pröva det i verkligheten.


Som vanligt så sköt jag över 50 uppmätta meter och det blev 6 serier i rak följd med 5 skott på varje träffbild. Utfallet blev följande:


  

Bästa bilden blev 13 mm, den sämsta 37 mm.

 

Anledningen till att det blev 6 serier och inte 9 som vanligt var att det blåste ganska friskt. SMHI påstod 6 mps för Stenungsund och man kunde tydligt se buskar och ris röra sig i vinden. När jag hade skjutit 6 träffbilder så slutade jag för dagen med Lonestar eftersom det kändes som fel dag för att få ihop riktigt fina träffbilder. Man har ju blivit lite bortskämd och tycker att allt över 15 mm är ointressant numera och grupperna måste bara krypa under 10 mm för att man ska bli riktigt förnöjd.




Då jag inte ville vada/pulsa igenom snön med mindre än ordentliga vinterkläder så väntade jag till eftermiddagen för att ta in måltavlan. Då hade det dock mojnat så jag bestämde mig för att testa min CZ200T på lite drygt 8 joule mot dessa 50 meter. Resultatet av den övningen syns på de tre sista träffbilderna ovan, de med klart mindre skotthål.


Dagens bästa BSA-tavla, tyvärr ett skott som gick fel.


Hela måltavlan satte jag upp dagen innan för att slippa börja dagen med att rigga målmedel. Troligtvis så hade kartongskivan frusit rätt hårt för när jag sköt i trädet bakom, vilket agerar kulfång, så slets stora stycken bark loss vilka slog igenom måltavlan bakifrån, därav dess luggslitna utseende på träffbilderna nummer 4 och 5. Förmodligen så får jag ändå sätta ut tavlan samma dag framöver för att den ska motstå barkskvättandet utan att gå sönder.


Överlag så blev de 6 träffbilderna acceptabla, dock inte speciellt bra. Riktigt dålig blev bara nummer 6 som fick en riktig flyer ifrån en annars lovande grupp. Fyra träffbilder av sex under 20 mm får man ändå vara nöjd med om man betänker vindförhållandena.


  

Bästa träffbilden med CZ200T - 16 mm.


För skoj så testade jag som sagt även min CZ och om det bara är vindstilla så presterar den riktigt bra, sin låga effekt till trots. Den som påstår att max 10J inte duger till 50 meter har förmodligen inte prövat ett tillräckligt bra vapen..


Tre träffbilder blev det, sämst var 29 mm, sedan 24 mm och bäst 16 mm som ovan.


Avtrycket till Lonestar blev mycket bra, en klart lönsam investering. Det blev främst av allt bra mycket lättare, på gränsen till nervöst, så jag ska försöka utforska justeringsmöjligheterna mera under kommande tester. Som det är nu var bara som det blev, direkt ifrån tillverkaren. Skönt också att ha ett vinklat avtryckarblad så att man slipper vila an fingret på en kant när man skjuter. Jag tror minsann att jag ska satsa på ett sådant system även till min CZ framöver.





 
 
Ingen bild

Silwer

15 januari 2010 16:19

Dock så tycker jag allt fler inet anser att det måste till 45J för att skjuta på 50m, det får du hålla med om iaf?

Du har ju själv förut varit lite kritisk mot .177 bössor av FT typ då de inte ger lika mycket effekt som en FX bössa eller liknade.

Rätt omständigheter betyder mycket ändå.

Det var ju det man började märka när man fixat maccarifjäder i FWB300an, före det var även jag klart tveksam till 10J för nånting mer än väldigt nära skytte.

Men man lär sig.

Och för den delen så bojkottar man ju inet effektstarkare vapen, men 10J räcker rätt långt ofta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards