Airpang

Direktlänk till inlägg 31 december 2009

Feel the need for speed....

Av Johnny Ottosson - 31 december 2009 00:30


 

931



Känn på siffrorna, 931 foots per second - det motsvarar noga räknat 283.769 meter per sekund. Jag har funderat lite på det ganska länge nu, det har liksom gnagt lite i bakhuvudet och när Sandstig ringde mig igår så kom frågan upp igen;


-"Exakt hur fort går din Lonestar egentligen, maximalt...?"


Jag visste inte, jag hade inget svar att leverera på den frågan men visst ville jag veta själv, jag hade liksom bara dragit ut lite på lusten att ta reda på saken.


931


Det är ganska fort med 284 mps, det är ungefär vad en bra justerad bössa av typen Cyclone ger när det gäller att skicka av en 16 grain JSB med kaliber 22. De flesta är mer än nöjda med ett sådant resultat för kaliber 22, då anser man att bössan är stark. Får man samma värde för kaliber 177 så är man kanske inte lika nöjd men den siffran är även i den kalibern en respektingivande, ingen bössa kan helt enkelt beskyllas för att vara långsam när kronografen kastar fram 931 fps rakt i ens ansikte - man blir nöjd helt enkelt, mer eller mycket mera - nöjd.


Ni kan därför förstå min nästan barnsliga förtjusning och ofattbara entusiasm när min blåa slitna Beta levererar de förlösande tre sifforna; 283 mps med 30.90 grains Baracuda.


Det är bra med kraft, noga räknat 81 joule - 8 gånger den licensfria nivån.


Glädjen grumlas dock av två problem, avtrycket hindrar ett upphak när man har maximal förspänning på hammarfjädern, dessa 931 fps är alltså ändå inte uppnådda med totalt maximal förspänning då inte upphaket tillåter detta. Lösningen är sannolikt en grövre lindad hammarfjäder. Med en sådan så borde 100 joule inte vara omöjligt att uppnå efter lite trixande.


Den andra lite mindre roliga detaljen är effektkurvan, den börjar ju naturligtvis bra men sedan faller den bokstavligen rakt ner i källaren - som väntat..


931

923

915

907

901

880

867

843

821

807




Topptrimmad? Javisst. Jag körde ifrån 250 Bar och landade på 130 Bar efteråt - när jag hade kört 10 skott!? Det betyder 12 Bar per skott. Behöver jag tillägga att rekyl och ljudnivå var på matchande nivå? Är det då något användbart med den här justeringen? Nä, kanske inget som jag vill ha hela tiden men för den som jagar aktivt och bara har bössan för jakt så visst kan man skottställa den på två skott och sedan köra ytterligare tre skott i skarpt läge då de fem första skotten faktiskt (till min förvåning) ligger relativt stabilt.

För min del så blir det dock att justera tillbaka den till normalt läge.

Nu ska jag greja lite med min CZ och se över den gamla Ultran som Sandstig ska få rasta lite när han kommer över nästa gång, förhoppningsvis någon gång under nyårshelgen.


 
 
Ingen bild

Anders Sandstig

31 december 2009 09:05

Inte så illa pinkat!! :) 81J räcker ju till och blir över, dom fem första skotten inom 30fps duger ju utmärkt till jakt om man nu skulle ha bössan till det! :O

 
Ingen bild

Silwer

31 december 2009 13:47

Det var ett bra värde.

Med liknelsen med Cyclone menar du förstås en injusterad böösa som kanske går en 35 skott iaf, på max bottnad så gör de 320mps fast med en jäkla törstighet på luft.

Jag skulle inte välja 81J över dina vanliga 60J+ om jag skulel använda din bössa, visst kul att testa men praktiskt nytta noll.

 
Ingen bild

Johnny

31 december 2009 17:45

Nä, det var bara för att kolla läget så att säga..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards