Airpang

Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Fullt tryck...

Av Johnny Ottosson - 19 december 2009 00:30


 

Lonestar med fullt tryck

 

  


Nu när jag äntligen har fått min dykarflaska att fungera riktigt och dessutom fått den nyfylld så kunde jag för första gången köra Lonestar ifrån högre tryck än  220 Bar, vilket var allt som Sandstigs dykarflaska orkade med sist jag kronografsköt.


Ifrån 250 Bar med Baracudan på 30.90 grains så blev utfallet följande kurva:


(793)

(797)

(802)

802

806

813

814

816

819

822

820

825

827

821

819

814

812

804

(793)

(775)


Resultaten inom parantes är värden som faller utom acceptabel spridningsgräns, så jag räknar bara de 15 bra skotten i mitten av kurvan.


Genomsnittet är 816 fps (249 mps) vilket betyder 45.70 ft/lbs (62.00 joule).

Spridningen blev då 25 fps med Min 802 och Max 827 fps.


Det slutliga trycket som återstod efter mätningen var 150 Bar varpå dessa 20 skott kostade exakt 100 Bar vilket ger 5 Bar/skott. Drar man av de 3 första skotten som man inte har nytta av (uppgående kurva) så förbrukar de 3 x 5 = 15 Bar och det är därför inte nödvändigt att ladda mer än 235 Bar för att få 15 bra skott kvar. Dessa kommer då att förbruka 5 x 15 = 75 Bar och då blir arbetsintervallet 235-160 Bar.


Eftersom Lonestar har en tub med bara 100 cc så betyder det att man får ut väldigt många fyllningar på en flaska och detta uppväger på sitt sätt att man får ut få skott på en fyllning av vapnets tub. Med min 8 liter 300 Bar Faber så erhåller jag 59 fyllningar enligt ovan och det betyder 885 skott.


Jämför jag med min CZ som har 122 cc tub så blir dock skillnaden stor, det vapnet arbetar mellan 180-110 Bar där man får ut 50 skott och det betyder 101 överfyllningar för 5050 st skott. Fast då är ju iofs effekten bara 9.50 joule istället för 62 joule, sex gånger högre effekt.


Skulle man sedan räkna antalet joule per skott i förhållande till fyllningarna så ger Lonestar 6 x 885 = 5310 jouleskott jämfört med CZs 0.95 x 5050 = 4798 jouleskott.


Allt går ju som sagt att bevisa med matematik och statistik, eller hur...?



 
 
Ingen bild

Tomaz

19 december 2009 08:49

Tycker det där var en mycket jämn och fin kurva med tanke på effektuttaget och luftvolymen. :-)

Är 100cc den största tubvolymen som BSA har på denna serie bössor ?(om man inte räknar med flask-modellerna alltså)

Pipan ser grymt lång ut, den är längre på .25 än de andra kalibrarna på Lonestar, antar jag..?

Kul och intressant läsning, fortsätt med detta..:-)

 
Ingen bild

Anders Sandstig

19 december 2009 11:48

Kul J!! Bra kurva med tanke på effekten! Nu vill vi ju bara veta vad den kan leverera i maxeffekt :)

 
Ingen bild

Johnny

19 december 2009 15:02


Bortsett från R10 med flaska så är 100 cc den stora tuben, Hornet har medium 75 cc och Ultran har den korta på 50 cc. En del räknar Ultra som 60 cc men då har man inte dragit bort för ventilens storlek inåt tuben (gängor etc). Likaså har Hornet en mindre effektiv volym än 75 cc då regulatorn tar lite mer plats än en vanlig ventil. Vad jag vet så är det bara Sportsman HV, Scorpion Rifle, Lonestar/Techstar och Western som har den långa tuben. Pipan är 600 mm (23.50 tum) lång för kaliber 25 men bara 470 mm (18.50 tm) för kaliber 22. Jämför bilden i detta inlägg med fotot på min bössa tidigare så framgår skillnaden i längd tydligt, vapnet på bilden i det här inlägget har kaliber 22.

 
Ingen bild

MR

19 december 2009 16:47

Håller med Tomaz, riktigt fin kurva med den lilla tuben.

Synd att inte R10 finns i .25 skulle vara bra med lite extra luft när man gör så stora uttag.

Jag håller personligen .25 som den allra roligaste kalibern, man blir så glad av att skjuta med en bössa i den kalibern, med det sagt så har jag inte provat .30 ännu.. kanske är den den ultimata glädje spridaren.

 
Ingen bild

Silwer

19 december 2009 21:29

En R10 kostar ju en del mer också får man tänka på, så har man ändå alltid med sig dykartub så kvittar det ju.

60J är ju trevligt, behöver man mer i ett luftgevär?

 
Ingen bild

Johnny

20 december 2009 00:52

Visst räcker det långt med 60 joule, det är mer än 50 procent över en Webley Patriot med samma kaliber.

Effekten räcker för att slå stora buckor i Gamos fallmål vilket gör effekten tämligen oanvändbar till HFT. Man får nog betrakta den som ett rent jaktvapen mot tungskjutna mål för luftvapen som duva och trut.

Simon Trench tillverkar en regulator som lägger luftförbrukningen vid 3 Bar/skott vilket gör att man får 10 ytterligare skott och därtill så halverar man spridningen. Nackdelen är prislappen på drygt 2000 kr...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards